חוק שירותי תעופה ותקנותיו
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב – 2012 (החוק הקבוע) מחייב חברת תעופה להעניק לנוסעיה הטבות מסוימות בשל איחור בטיסה או ביטולה: שירותי סיוע בפועל (כגון מזון ושתיה, שירותי תקשורת, הלנה, הסעה) - במקרה של איחור בטיסה מעל שעתיים; השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי - במקרה של איחור או הקדמה במועד המראת הטיסה מעל 5 שעות; וכן פיצוי כספי – במקרה של ביטול טיסה או איחור או הקדמה במועד המראתה מעל 8 שעות.
חוק הוראת השעה - מגפת הקורונה העולמית, והשפעותיה הדרסטיות על חברות התעופה ויכולתן לעמוד בלוח הטיסות המתוכנן, הובילו לעריכת שינויים בהטבות להן זכאים הנוסעים עקב ביטול טיסה או איחור במועד ההמראה שלה לפי החוק הקבוע, ולהתאמת האיזונים שנקבעו בחוק הקבוע למצב הדברים בענף התעופה עקב משבר הקורונה.
ביום 13.7.20 פורסם ונכנס לתוקף חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף - 2020 , אשר שינה באופן זמני את זכאויות הנוסעים להטבות עקב ביטול טיסה או איחור / הקדמה במועד ההמראה שלה.
חוק הוראת השעה האמור תוקן פעמיים נוספות.
חוק שירותי תעופה פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, תשע"ב - 2012 (עדכון אחרון מתאריך 14.12.2020) (קישור)
חוק שירותי תעופה פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה - תיקון), התש"ף – 2020 (PDF)
חוק שירותי תעופה פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה - תיקון) (תיקון), התש"ף – 2020 (PDF)
חוק שירותי תעופה פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה - תיקון) (תיקון מס' 2), התש"ף – 2020 (PDF)
תקנות שירות תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (טיסות פנים-ארציות), תשע"ג - 2013 (עדכון אחרון מתאריך 08.01.2020) (קישור )
עיקרי השינויים בהטבות לנוסעים הם כלהלן:
מועד הזכאות להשבת תמורה בנסיבות המזכות זאת:
לפי חוק הוראת השעה מועד זה נדחה מ- 21 ימים מיום שהנוסע הודיע על רצונו בהשבת תמורה לחברת התעופה, ל- 90 ימים ממועד הטיסה;
לאחר מכן, ביום 14/12/2020 תוקן חוק הוראת השעה כך שלגבי טיסות שמועד המראתן מיום 15/12/2020, המועד להשבת התמורה קוצר שוב והועמד על 30 ימים ממועד הטיסה;
המועד האחרון להשבת התמורה לגבי טיסות ישנות (שחלפו כבר 90 ימים מביטולן לפני תחילתו של חוק הוראת השעה):
בחוק הוראת השעה נקבע כי המועד האחרון להשבת התמורה, לגבי טיסות שכבר חלפו מעל 90 ימים ממועד המראתן המתוכנן, יהיה 14/8/2020;
לאחר מכן, ביום 13/8/2020 תוקן חוק הוראת השעה כך שהמועד האחרון להשבת התמורה לגבי טיסות שנות נדחה פעם נוספת ל- 1/10/2020; דחיה זו ניתנה לגבי חברות תעופה ומארגנים שהגישו למנהל רשות התעופה האזרחית, עד ליום 14/8/2020, הודעה בכתב כי מחזור ההכנסות שלהם ברבעון השני של שנת 2020 ירד בשיעור של 70 אחוזים לפחות לעומת מחזור ההכנסות שלהם ברבעון השני של שנת 2019.
בהתאם, בקישור זה ניתן למצוא את רשימת מפעילי טיסה ומארגנים שמסרו לרת"א הודעה כאמור.
להלן טבלה המציגה את המועד להשבת התמורה, לפי מועד ההמראה המתוכנן של הטיסה ולפי יעד או מוצא הטיסה
בנוסף, במסגרת תיקון חוק הוראת השעה ב- 14/12/2020 נקבעה חובתו של סוכן נסיעות שקיבל מחברת התעופה או ממארגן תשלום בעד הטבה שנוסע זכאי לה, להעביר את התשלום לנוסע בתוך 15 ימי עסקים, בניכוי העמלה המגיעה לו כדין.
שינויים נוספים בהטבות במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה -
הזכאות לסיוע בהלנה הוגבלה לשני לילות;
נקבעה הטבה חלופית להשבת תמורה , לבחירתו של הנוסע - שובר זיכוי, בשווי של לפחות הסכום ששולם על כרטיס הטיסה המקורי, שתוקפו לפחות לשנה, אשר ניתן למימוש עבור כל שירות שמציעה חברת התעופה מפעיל הטיסה; כן נקבעו הוראות לעניין מקרה שבו הנוסע לא מימש את שובר הזיכוי.
בוטלה הזכאות לפיצוי כספי - זכאות זו בוטלה גם בהקשר של טיסה הממריאה באיחור של מעל 8 שעות (מצב דברים הנחשב בחוק הקבוע כביטול טיסה).
התקופה הקובעת - הטיסות עליהן חל חוק הוראת השעה
חוק הוראת השעה נועד לתת מענה זמני לסיטואציה הייחודית שנוצרה עקב משבר הקורונה. לכתחילה נקבע כי הוא יחול על טיסות שמועד המראתן המתוכנן היה מה- 1/3/2020 ועד 31/8/2020.
בנוסף החוק חל על טיסות שמועד ההמראה המתוכנן שלהן היה מוקדם יותר, אם הן היו מ/אל יעד שעל החוזר ממנו לישראל חלה חובת בידוד לפי צו בריאות העם (בידוד בית והוראות שונות).
בשל כך שמגיפת הקורונה והשפעותיה הקשות על ענף התעופה טרם חלפו, בסעיף 3 לחוק הוראת השעה הוסמכה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לאחר התייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך בצו את התקופה הקובעת לתקופות נוספות (אשר במצטבר לא יעלו על 9 חודשים. בהתאמה, התקופה הקובעת הוארכה ארבע פעמים:
ביום 25/8/2020 פורסם צו המאריך את התקופה הקובעת עד ליום 24/10/2020 – סוף עונת הקיץ של IATA, אשר לוח הטיסות אליה תוכנן זה מכבר; קישור לצו המקורי – הארכה ראשונה
ביום 25/10/2020 פורסם תיקון לצו, שהאריך את התקופה הקובעת פעם נוספת עד ליום 30/11/2020; קישור לצו המתקן – הארכה שניה
ביום 30/11/2020 פורסם תיקון נוסף לצו, שהאריך את התקופה הקובעת שוב, וזאת עד ליום 31/12/2020. קישור לצו המתקן – הארכה שלישית
ביום 31/12/2020 פורסם תיקון נוסף לצו, שהאריך את התקופה הקובעת שוב, וזאת עד ליום 31/03/2020. קישור לצו המתקן – הארכה רביעית
הארכה אוטומטית נוספת לפי סעיף 38 לחוק-יסוד: הכנסת
סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, קובע: "כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים."
מאחר שחוק הוראת השעה והצו להארכת התקופה הקובעת היו אמורים לפקוע ב- 31/3/2021, הרי שתוקפם הוארך אוטומטית עד ליום 6/7/2021.